Siracusa en caltagirone

3 september 2019 - Caltagirone, Italië

Zaterdag 31 augustus

Na een redelijke auto auto rit hadden we een stop gepland in de plaats Noto.

We hadden geluk en konden zo parkeren en binnen 2 min. Lopen kwamen we op het plein uit. Hier staan zoveel mooie panden in barokstijl. We hebben hier nog een toren beklommen in een kerkje, dit gaf prachtig uitzicht over de stad.Na wat rondgelopen zijn we op een terrasje gaan zitten voor een snackje en een cola. Daarna zouden we doorrijden naar ons hotel Eureka Palace in Siracusa maar eerst een stop bij de Lidl voor wat water wijn en chips. Gelukkig hadden we dat gedaan want dit hotel zit in de middle of nowhere. Ruime en nette kamer met een groot balkon. Het heeft een binnen en een buiten zwembad. We  besloten om ook maar in het hotel te eten. Dit werd een pizza met een wijntje, lekker.

Zondag 1 september

De ontbijtzaal ligt aan een renbaan. Wat heel leuk uitzicht geeft op de baan waar ze de paarden trainen. Jammer genoeg was dit ontbijt karig (we waren verwend in Taormina waar er zelfs zalm lag bij het ontbijt en waar je sinaasappels kon persen).We besloten om deze dag naar Ortigia te rijden. Pff dat was geen succes met de auto, hele smalle straatjes met stoepen die uitsteken. Een drama maar zonder beschadigingen zijn we daar aangekomen. Een parkeerplek zoeken is ook punt. Maar uiteindelijk wat gevonden en rond gaan wandelen. Daar lekker op een terras wat gedronken en ik koos voor een punt Citroentaart, heerlijk en Martine iets hartigs. Na een uurtje hadden we het gezien en zijn we terug gegaan naar hotel om De Formule 1 te kijken en daarna een duik in het zwembad.In de avond maar weer in het hotel wat gegeten want de weg is echt te slecht om s’avonds te rijden. Zulke gaten in de weg en geen verlichting. Midden in de nacht werden we wakker van vreselijk onweer, stroom viel uit in het hotel en was daarna voor een tijdje aan en uit. Uiteindelijk trok de onweer weg en konden we rustig  verder slapen.

Maandag 2 september.

Na uitgecheckt te zijn, gingen we op weg naar B&B Riserva del Noce. Wat zou dit ons brengen. Het was maar een uur rijden dus we hadden bedacht om maar ergens in een dorpje een kop koffie te doen. Gemiddelde leeftijd bedroeg 75+ maar we werden voorzien van een kop koffie dus voor ons was alles goed. En waar drink je nog 2 cappuccino voor €3,-? Snel weer door naar de volgende stop dit is een grote stad Caltagirone. Pff een hel is deze stad, extreem smalle straatjes, eenrichtichtingsverkeer maar ook hier een parkeerplek gevonden. We hadden nl op tripadvisor gelezen over santa Maria del monte, een trap van 142 treden bekleed met keramiek. Na wikken en wegen toch besloten de trap op te gaan met 35 graden en hele brede treden (dus twee stappen per tree) maar boven was het uitzicht mooi. Hierna door naar onze B&B. Gelukkig kon Waze het vinden want het zit ook in de middle off nowhere. Maar wat schattig en leuk. Mooie kamer en een leuk zitje buiten, heerlijk zwembad en gezellig honden. S’avonds zijn we in de stad gaan eten, iets gezocht buiten de binnenstad wat om nou in de avond al die smalle straatjes door te moeten wilde ik Martine niet aan doen. Dit restaurant ook via tripadvisor gevonden en had echt huisgemaakte pasta, heerlijk.

Dinsdag 3 september.

Allebei lekker geslapen hier, wat een rust. Het ontbijt was heerlijk, veel eigen producten zoals jam en honing, veel fruit en heerlijke zoete broodjes. De koffie is perfect hier. We besloten vandaag om Gela te gaan een plaatjes aan de kust. We rijden hier het pad (nou ja pad, meer losse stenen) komt er een auto ook het pad op dus wij wijken uit en bam iets onder de auto. Onderaan de weg gestopt en er lekte flink wat. Ik rook eraan maar het rook niet naár benzine of koelvloeistof. Toch voor de zekerheid maar even een telefoonnummer gevraagd mocht er toch iets gaan lekken. Achteraf bleek het van de airco te zijn want de hele weg reed de auto zonder gekke lampjes. Je maakt hier van alles mee op de weg. Er ligt veel afval langs de weg, dode dieren (akelig dode honden en katten) en vandaag vloog er een plastic krat vanuit de berm de weg op, die we met een grote boog moesten ontwijken terwijl het erg druk was op de weg. Ons hart zat in de keel maar we konden er uiteindelijk ook wel om lachen. In Gela hebben we een  uurtje of wat aan strand gelegen, geluncht en op de terugweg gestopt bij het plaatsje Niscemi. Een grappig dorpsplein, tijd voor een drankje en prachtig uitzicht van de omgeving.

Terug in de B&B even afgekoeld in het zwembad.

Morgen vertrekken we  naar Trapani een rit van 350 km.

Groetjes van ons

1. Han:
    3 september 2019
    Jemig wel heftig , maar jullie zien wel veel
    Maar die straatjes begrijp je nu waarom ik een kleiner autootje wil🤣
    Veel plezier nog💋🍀
  2. Debbie:
    3 september 2019
    Wat een verhaal, ik hoop dat de rit morgen over wat relactere wegen gaat 😉
  3. Etienne en Alex:
    4 september 2019
    Wat een auto ritten hebben jullie! Hopelijk komen jullie zonder schade aan bij de volgende stop. Geniet van jullie verdere reis!
  4. Arabella:
    5 september 2019
    Tsjonge zeg, jullie maken wel weer wat mee! Naar ook v h afval en dode dieren a d kant vd weg. Xxx